יום שבת, 11 במאי 2013

האם טכנולוגיה יכולה ללמד תלמידים להיות לומדים טובים יותר?


במהלך 22 שנות עבודתי כמורה לאנגלית בכיתות ז' ח', לא פעם פגשתי תלמידים שהצליחו מאוד מבחינת הישגיהם למרות שלא הייתי מגדירה אותם כתלמידים בעלי יכולות קוגניטיביות גבוהות. הם לא היו דווקא אלו שאנו מגדירים "כמבריקים" . ולהיפך, לא תמיד התלמידים הנבונים במיוחד היו אלו שהצליחו לימודית. אתם יודעים, הכוונה לאלו שאנו נוטים לומר עליהם "לא ממשים את הפוטנציאל שלהם"!


תמונת המציאות הזו הובילה אותי למסקנה שלמעשה כל הלומדים יכולים להצליח, גם אלו שלא היינו מגדירים כ "החכמים במיוחד"! אני בטוחה שאני לא מחדשת דבר לחברותיי המורות כשאני אומרת כי התלמידים שמצליחים הם דווקא אלו בעלי תכונות שאינן מוגדרות כמיומנויות חשיבה  או יכולות קוגניטיביות  אך הוכחו כיותר חשובות לעיתים מהן, וכוונתי לתכונות כגון  עיקשות, התמדה, רצון ומוטיבציה גבוהה. אך הלוואי והייתי יודעת איך להקנות אותם ולפתח אותם אצל כל תלמידיי! איך אני עושה זאת?


Dr. Angela Lee Duckworth  פסיכולוגית מאוניברסיטת פנסילבניה - 
 ( אוחזר מתוך  http://www.sas.upenn.edu/~duckwort/ ) יצרה את המונח GRIT  שבעצם מתאר מקבץ של תכונות, מיומנויות שאינן מוגדרות כמיומנויות קוגניטיביות אך מצאה אותן חשובות וחיוניות ביותר להצלחה בלימודים ועל בסיס זה היא יצרה תעודת הערכה – report card  שמעריך את התקדמות התלמידים ע"פ מיומנויות אלו והתלמידים מקבלים ציון מספרי עבור כל המקבץ הנקרא "GRIT". בין רכיבי ההערכה בתעודה נמצאים : השתתפות פעילה בשיעור , מפגין התלהבות, מעורב בפעילות אקטיבית עם לומדים אחרים, עובד באופן עצמאי תוך כדי מיקוד, מכיר ומעריך עבודה של אחרים, מסוגל למצוא פתרונות במהלך קונפליקט עם אחרים , ממשיך לנסות גם אם חווה כישלון ועוד...  

הסיבה העיקרית אשר לשמה אני מתארת את תכניתה של דר' דאקוורת' , היא העובדה כי ייתכן ויש במחקרה של דר' דאקוורת' המענה לשאלתי (ובטח גם של כל הקולגות שלי ) - "איך מגבירים מוטיבציה ורצון ללמוד אצל תלמידנו?"

דר' דאקוורת' (אוחזר מתוך http://www.sas.upenn.edu/~duckwort/ )מצאה במחקרה כי תלמידים הראו התקדמות בכל אותן מיומנויות המצוינות בתעודה כאשר למדו בסביבה מתוקשבת. בשיעורים שנעשו בסביבה לימודית דיגיטלית, שימוש במקורות מידע אינטרנטיים ובשילוב משחקי מחשב נצפתה התקדמות משמעותית של כל אותן תכונות המכונות "GRIT". דר אנג'לה מסכמת במחקרה כי שימוש בכלים טכנולוגיים ואפליקציות לצורך הוראה מזמנות יצירת אתגרים אופטימליים עבור הלומדים. כלומר המשימות אינן משעממות מדיי ואינן מתסכלות מדיי מה שמאפשר ללומד להתמיד במשימה ומכאן הגברת המוטיבציה שלו ללמוד.

ממצאים אלו עודדו אותי מאוד – אנחנו כנראה בדרך הנכונה!




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה