הקשר שבין משחקי
וידאו ואלימות בקרב בני נוער.
במסגרת לימודנו בקורס
של הגב' צביה אלגלי משחקים ברשת הועלתה סוגיית השפעת משחקי וידאו מלחמתיים בעלי
אלמנטים של אלימות על התגברות ביטויי התנהגות אלימים בקרב ילדים ובני נוער.
התשובה לכך איננה חד
משמעית. הדעות חלוקות. בעוד שהורים, מורים ופוליטיקאים מודאגים שזרעי פורענות
מוצאים קרקע פורייה במוחם של בני נוער המשחקים משחקי מחשב אלימים, פסיכולוגים רבים
טוענים שהממצאים הקיימים אינם מצביעים באופן מובהק על קשר סיבתי בין אלימות
וירטואלית לממשית. מעבר לכך, ישנם פסיכולוגים הטוענים שמשחקי מחשב אלימים מהווים
אמצעי פורקן למתחים עבור ילדים היפראקטיביים. בדיוק כמו עיסוק בספורט גם משחקי
לחימה עשויים להוות אלטרנטיבה יעילה נוחה וזמינה כאמצעי פורקן עבור אותם ילדים.
וולאניוס מ. , פנומקי
ר. ואחרים (2007) חקרו את מקומם ותפקידם של הגיל, המודעות החברתית והתקשורת בין
הורים לילדים בניטור הקשר שבין המשחק במחשב להתנהגות תוקפנית. התוצאות איששו את
ההשערה כי משחקי מחשב אלימים נקשרו ישירות להתנהגות תוקפנית בעיקר בקרב בנים בני
10. תפקידן של התובנות החברתיות הודגשו בקרב בנים בוגרים יותר.
מאידך טוענים חוקרים
אחרים כי משחקי האסטרטגיה הנמנים בקבוצת משחקי המחשב האלימים, מפתחים אצל בני נוער
חשיבה אסטרטגית וכך הופכת האלימות במשחק לשולית. חיזוק ותועלת חיובית לטענה זו
מצאתי בכתבה בה נתקלתי בYNET שנקראת "עולם הגיימינג עולה על מדים"
(לקריאת הכתבה המלאה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4375232,00.html )
במסגרת סדנת
יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת ת"א, נערך כנס גיימינג ומשחקי
סימולציה צבאיים אשר בו לקחו חלק אנשי אקדמיה, דמויות מפתח מעולם הגיימינג
והסימולציות הישראלי וכן אנשי מערכת הביטחון. בכנס זה נעשה ניסיון להציג ולבדוק את
הקשר המתהדק בין התעשיות הצבאיות השונות לעולם הגיימינג והסימולטורים.
אל"מ
ניר חלמיש, רמ"ח אמל"ח בזרוע היבשה, הציג
את "מעבדת הקרב", גרסת חאקי צה"לית
לחדר הולוגרמות אשר באמצעות סימולציות מדויקות, החדר מדמה לחימה מרמת החייל ועד הגדוד,
ומאפשר בדיקה של אמצעי לחימה עתידיים ל-5 עד 20 השנים הקרובות. חלמיש מדגיש כי שדה הקרב הווירטואלי אינה עושה הנחות
ללוחמים, ובדומה לכוחותינו, גם האויב וירטואלי מצויד באמצעי לחימה אשר עומדים להופיע
במלחמות הדור הבא.
מרצה
נוסף בכנס, ארז נור, הציג מספר רעיונות כיצד ניתן יהיה ליישם בעתיד טכנולוגיות מעולם
המשחקים לטובת מערכות ביטחוניות. כך למשל ניתן לשלב מידול תלת מימדי של שטח, אשר מופיע
במשחקי סימולטורים, פעולה ואסטרטגיה רבים, על מנת לסייע לטייסים להתמצא ולנווט בתנאי
שטח קשים כמו סופות אבק או חוסר ראות.
בהיבט זה וכאם לשני
בנים, שאחד מהם מתגייס בקרוב, אני בהחלט יכולה לראות את היתרון והתועלת שניתן
להפיק ממשחקי מחשב מלחמתיים. ככל הנראה, בני הבכור עדיין יצטרך להתמודד עם שירות
צבאי מסורתי המוכר לנו, ובעזרת השם, יצלח אותו בשלום. אך לבני הצעיר שרק בן 6 אולי
יש תקווה כי שירותו הצבאי יעשה מאחורי צג מחשב או בתוך חדר הדמיה והולוגרמות ויוכל
לנצל את כל אותם כישורים שירכוש במהלך שהותו מול צג המחשב כשהוא משחק בין היתר גם
"משחקים אלימים".
Wallenius, M., Punamäki, R., Rimpelä,
A. (2007). Digital game playing and direct and indirect aggression in early
adolescence: The roles of age, social intelligence, and parent-child
communication. Journal of Youth and Adolescence, 36(3), 325-33
.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4375232,00.html
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה