יום חמישי, 23 במאי 2013

הערכה של הטמעת טכנולוגיה חדשה

הטמעת טכנולוגיה חדישה בבית הספר

אני עובדת כמורה ורכזת אנגלית בבית ספר "גוונים". בית הספר "גוונים – נען סתריה" הינו בית ספר יסודי, שמונה שנתי (א'– ח') ושוכן בתחום שיפוטה של המועצה האזורית גזר. התלמידים הבאים בשערי בית הספר הינם בני המושבים והקיבוצים באזור. מרביתם של התלמידים מגיעים מבתים מטופחים ומשכילים השייכים לבני המעמד הסוציו - אקונומי הבינוני עד גבוה. כיום בית הספר מונה 800 תלמידים הלומדים ב 24 כיתות ועובדים בו חמישים אנשיי צוות חינוכי ומנהלי.

לאחרונה רכש בית הספר את תכנת ניהול המידע הפדגוגי "Smart School" . זוהי מערכת ממוחשבת מקוונת שמטרתה ניהול תהליכים פדגוגיים וחינוכיים בבית הספר. המערכת מבוססת אתר ומאפשרת זמינות ושקיפות מידע בכל עת ומכל מקום. כל משתמש (מנהל, מורה, הורה ותלמיד ) יכול לקבל את המידע הרלוונטי לו על ידי התחברות למערכת. המערכת מספקת עבור כל תלמיד כרטיס אישי אשר כולל את נתוניו האישיים, אירועי משמעת, ציונים שוטפים ותקופתיים, מרכיבי הערכה והתאמות לימודיות.

בעידן שבו התפתחות הטכנולוגיה נעשית בקצב מאוד מהיר, אנשי חינוך והוראה נאלצים להתמודד עם הצורך לבחור את הטכנולוגיה המתאימה ביותר למטרות ההוראה. לשם כך בייטס ופול (2003) פיתחו את מודל SECTIONS  כפי שהוא מוצג בספרם Effective Teaching with Technology in Higher Education , ככלי עזר למורים ולעובדי חינוך, במטרה לנתח ולהעריך שילוב עתידי של טכנולוגיה חדשה ובהתאמתה לצרכים פדגוגיים וחינוכיים בתהליכי הוראה ולמידה.

כל אות במונח SECTIONS  מייצגת מרכיב או שאלה שיש לתת לגביו/ה את הדעת בעת בחינת התאמת הטכנולוגיה עבור הארגון החינוכי ומטרותיו.

1.                     S  - מייצגת את המילה students, תלמידים.
2.                     E – קלות השימוש (ease of use ).
3.                     C- עלויות (costs)
4.                     T- הוראה ולמידה (Teaching and Learning)
5.                     I – אינטראקציה (interactivity)
6.                     O  הארגוןorganization))
7.                     N- (novelty) – חדשנות 
8.                     S - מהירות speed


באמצעות יישום המודל של בייטס ופול (2003) מצאתי כי טכנולוגית ה- SMARTSCHOOL מאפשרת;

•גישה למבחר בלתי מוגבל של דרכי הוראה וגישות למידה המתאימים למגוון שונות הלומדים.
•נגישות קלה ונוחה מכל מקום ובכל זמן ואיננה דורשת הדרכה או הכשרה ארוכה מעבר למיומנויות מחשב בסיסיות.
•תמיכה בכל מעגלי וסוגי האינטראקציה החיוניים לקהילת בית הספר היא מאפשרת דיונים שיתופיים, שיח אישי, למידה עצמית או קבוצתית חיפוש חומרים ועוד.
•דרישות ארגוניות קלות שעיקרן טכניות כגון: אספקת נגישות קלה לסביבה מקוונת בכיתות, הנפקת סיסמא עבור כל משתמש ומימון ראשוני לרכישת הטכנולוגיה ולתחזוקה.
•חומרי הלמידה נבחרים מראש וניתנים לשינוי ועדכון באופן מהיר וקל.
•הסתגלות מהירה של כל קהילת המשתמשים מאחר ואיננה חדשנית מאוד ונתמכת ע"י ידע בסיסי של שימוש במחשב.

בימים אלו צוות בית ספרי שוקד על כתיבת תעודות הערכה לסיום שנה. הפקת התעודות נעשית בפעם הראשונה באמצעות ה SMARTSCHOOL . שביעות הרצון של כל הצוות לגבי השימוש בתכנה ניכר ומורגש מאוד בחדר המורים והמנהלה. ניתן להסיק מכך שהטמעת טכנולוגית ה SMARTSCHOOL  בבית ספרנו הייתה החלטה נכונה ונעשתה באופן מלא ויעיל.


ביבליוגרפיה:
•             Bates & Poole (2003). Effective Teaching in Higher Education.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה