יום שבת, 29 ביוני 2013

הערכה של אתר בית ספרי

במסגרת לימודנו בקורס תקשוב ולמידה עם דר' גילה קורץ והגב' נעמי פורת למדנו על הערכת אתרים בית ספרים. מרבית בתי הספר כיום הקימו לעצמם אתרי אינטרנט, המשמשים אותם הן להצגת תכנים פדגוגיים חינוכיים מסוימים והן ליצירת אינטראקציה בין בית הספר לבין הקהילה בתוכה בית הספר פועל.

שרית קליין ודורית טובין (קליין,ש. וטובין ד. 2011) מציעות מודל למיפוי אתרים בית ספריים על פי המרכיבים שלהם. מרכיבים אלו מתחלקים לשלושה סוגים: מרכיבים טכניים – מרכיבים המכילים תכנים ועדויות הקשורות בתהליכי הוראה ולמידה ומיועד למורים ולתלמידים. מרכיבים סימבוליים – מרכיבים המכילים הצהרות ועדויות לפעילויות פדגוגיות, חברתיות ותרבותיות של בית הספר, ומיועד לקהלים רחבים כגון הורים, קהילה ואורחים. מרכיבים ניטרליים – מרכיבים אשר אינם בהכרח רלוונטיים לשאלת הסימבוליות או הטכניות . מחקרן בא לבחון את האופן שבו האתר הבית ספרי תומך ביחסי הגומלין של בית הספר עם סביבתו באמצעות התמהיל של המרכיבים הטכניים והסימבוליים עומקם והיקפם.

במסגרת לימודנו בקורס תקשוב ולמידה התבקשנו להשתמש במודל של שרית קליין ודורית טובין (2011) ולהעריך אתר בית ספרי. כמורות בבית ספר "גוונים"- נען סתריה, החלטנו לבחון ולהעריך את אתר בית ספרנו. בדקנו ובחנו אילו מרכיבים באתר מכילים מסרים סימבוליים, מסרים טכניים ומסרים ניטראליים. בדקנו מהו היקפם ועומקם של מרכיבים אלו, ועד כמה תמהילם תואם את צפיות הסביבה שבה בית הספר פועל. חשוב  היה לנו לבדוק האם אכן האתר הבית ספרי שלנו הינו אתר מיטבי המכוון לציפיות הסביבה. כלי המיפוי של טובין וקליין (2011) מאפשר לבחון את מרכיבי האתר (הטכניים, סימבוליים וניטראליים) מבחינת העקרונות של ייחודיות, עקרון הדיווח, עקרון העושר  ועיקרון הגיוון.


אתר בית ספר "גוונים":


בעקבות הניתוח שעשינו מצאנו כי האתר הבית ספרי שלנו מכיל את הנתונים המוצגים בטבלאות הבאות:


מרכיבים סימבוליים
מרכיבים טכניים
מרכיבים ניטרליים
פרויקט ייחודי "הקשר הרב דורי"
מידע – פינת היועצות
תשלומי הורים
לוח תכנון חודשי
מרחבי כיתות
הנהגה בית ספרית
חדשות – עדכון הודעות
אמצעי קשר לבית הספר
אירועים חברתיים מידע ותיועד של  פעילויות המתרחשות בבית הספר
פורום מרחבי לימוד
פורום כיתות
פורום מורים
פיתוח בר קיימא
תקנון
מרחבי כיתות  ומרחבי לימוד
מורים הורים - "גוונים במעגל"
לוח צלצולים
פעילויות חוץ בית ספריות
במסגרת סל תרבות

קשר למורים
זה"ב – אירוע בית ספרי

רשימת ספרים


מרחבי לימוד


טבלת מרכיבי האתר וממוצע עוצמתם באתר(על פי קליין שרית וטובין דורית)
מספר דפים
1
 פרסום הצהרתי – "אני מאמין", חזון ומטרות ביה"ס
0
2
אירועים חברתיים – מידע ותיעוד של אירועים כגון ימי ספורט, מסיבות, טיולים
4
3
 מנהלה- מס' תלמידים, מורים, כיתות, תקציב בי"ס
0
4
 אתר כיתתי- לוח מודעות, ברכות, חומרי למידה והכנה למבחנים, תוצרי תלמידים
1
5
   פרויקטים ייחודיים- פירוט פרויקטים חדשניים
1
6
 הורים – תשלומים, דווחי ועד הורים, דיווח על תקציב ביה"ס
1
7
 כלי עזר ללמידה - מנועי חיפוש, קישורים
2
8
 מידע לימודי– פירוט על מגמות לימוד, מועדי בחינות
0
9
 אתרי מקצוע – חומרי למידה הקשורים למקצוע
20
10
מורים- פורום, מאגר פדגוגי, כלים לפיתוח חומרי למידה וכד'
1
11
  תכניות לימודים – ע"פ מקצועות או שכבות גיל
0
12
 פורום בי"ס – ברכות, המלצות, חוויות מאירועי בי"ס
0
13
 מידע חברתי – מידע הודות מסיבות, טיולים, מועצת תלמידים
1
14
 נושאי לימוד כלליים שאינם במסגרת תכניות הלימוד
0
15
  תחזוקת האתר –תאריך עדכון, לוח מודעות
3
16
  תכניות לימודים   נוספות – במימון הורים
0
17
  פעילות חוץ בית ספרית- מועדונית, חוגים, התנדבויות
0
18
   סקרים
0
19
    פורום כיתתי
9
20
   אמצעי קשר למנהל (מייל)
0
21
  קשר למורה (מייל, טלפון)
1
22
 מענה לקבוצות ייחודיות – חינוך מיוחד, עולים חדשים
0



בעקבות ניתוח הממצאים הגעתי למסקנה כי אתר בית ספרנו לא מספיק מושקע ומעודכן (עקרון העושר) ועל כן לא תומך או נערך מספיק לקראת קהל היעד של סביבת בית הספר.
מניתוח הממצאים ניכר כי קיימת נציגות של שלושת סוגי המרכיבים: ניטראליים, טכניים וסימבוליים אך לפי דעתי, לא באופן מספק המעיד על הפעילות החברתית, הפדגוגית, התרבותית והקהילתית הנעשית בבית הספר. 
המרכיבים הטכניים המעידים על הפעילות הפדגוגית מקבלים נציגות הרבה יותר גדולה לעומת המרכיבים הסימבוליים אשר נועדו להעיד על פעילות תרבותית וחברתית, ומחזקים את הקשר עם הקהילה. לכן יש להעמיק ולעבות מרכיבים אלו לצורך התאמת האתר לציפיות הסביבה ובכך להדגיש את עקרונות הייחודיות  והדיווח של האתר. 
על פי העקרונות של אתר בית ספרי מיטבי, אותם מציעות קליין וטובין, אתר זה נמצא בשלב ההתחלתי של ביסוס ורחוק מאוד מלהיות אתר מיטבי. האתר לא עומד בצפיות הקהילה המזינה את בית הספר ואינו תואם למעמדו בקהילה. בית ספר "גוונים" נחשב לבית ספר איכותי וברמה גבוהה בעיני הסביבה ועל האתר הבית ספרי מוטל התפקיד לשקף זאת.


*את המסקנות שלנו הבאנו בפניי מנהלת בית הספר (שהייתה מאוד פתוחה לקבל את הביקורת שלנו) ובהנחייתה פנינו לצוות התקשוב של בית הספר שאמון בימים אלו על יישום מסקנותינו ושיפור האתר.


ביבליוגרפיה –
שרית קליין, דורית טובין " אתר אינטרנט בית-ספרי כחלון ראווה ומרחב למידה- ניתוח מההיבט המוסדי " עיונים במינהל ובארגון החינוך, כרך 31 , תש"ע 2010 . ע"ע 9-30 .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה