נדמה כאילו והילדים של ימינו נולדים עם מיומנות נוספת, מיומנות טכנולוגית. הילדים של היום יודעים להשתמש ולהפעיל אמצעים טכנולוגיים, דיגיטאליים מתקדמים מאוד כגון סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים בניווט קל ובאופן אינטואיטיבי. הילדים לומדים כבר בגיל צעיר מאוד באופן אוטומטי בעצמם וללא כל הדרכה, כל מה שקשור בכישורי אוריינות טכנולוגית בסיסית.
כולנו ראינו פעוטות שיודעים לתפעל בקלות מדהימה טאבלטים וסמארטפונים למיניהם כאילו "נולדו איתם ביד" ולא בכדי הם נקראים הילדים הדיגיטליים!
ולראייה...
במציאות של ימינו, למעשה, הילדים מבלים שעות רבות מזמנם מול מסכים (טלוויזיה, מחשב, טאבלט, סמארטפון).
כתבה זו פורסמה בשנת 2011 שנה אחת בלבד לאחר הכרזת משרד החינוך על "תכנית התקשוב הלאומית" מאז מושגים כמו פדגוגיה חדשנית, מיומנויות המאה ה21, הוראה קונסטרוקטיביסטית ועיצוב סביבות למידה מתוקשבות חדרו באופן מעמיק לעולם החינוך שמשמעותם המשותפת הינה תמיכה והכרה באישיות הדיגיטלית של תלמידנו, וכל אותם "מונחים" שציינתי מדברים על יישום הכישורים הטכנולוגיים של התלמידים והטמעתם בבית הספר ובחינוך של ימינו. אך עוד לפניי כן...
בקורס של הד"ר אתי כוכבי "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" במרכז ללימודים אקדמיים, הועלתה השאלה האם שליטה באוריינות טכנולוגית מספיקה כדי שתלמידנו יכונו "ילדים דיגיטליים"? מהי אחריותנו כמורים בתחום זה? האם עלינו להסתפק בהנחה שהילדים שולטים היטב בהפעלת הטכנולוגיה ואיננו צריכים ללמדם שימוש באמצעים טכנולוגיים בטרם אנחנו משלבים אותם בהוראה?
דיון זה הוביל אותי להבנה כי אסור לנו לסמוך על המיומנות הטכנולוגית, הדיגיטלית אותה רוכשים התלמידים בעצמם, כשאנו משלבים אמצעים טכנולוגיים בהוראה. על מנת להפוך את הילדים ל"ילידים דיגיטאליים" באמת עלינו ללמדם מיומנויות שאין הם יכולים ללמוד בלא הדרכה. עלינו ללמדם כישורים ומיומנויות כגון ניווט יעיל ומושכל באינטרנט, הפעלת חשיבה ביקורתית ויצירתית לגבי תכנים מקוונים. יש ללמדם ולהנחות אותם לגבי הזכויות והחובות שלהם בכל מה שקשור ביצירת תוכן וצריכתו כגון זכויות קניין ויוצרים. חשוב מאוד גם להנחות אותם כיצד לנהל את עצמם באופן בטוח ומושכל באינטרנט מבחינה חברתית: פורומים, בלוגים רשתות חברתיות ועוד.
ביבליוגרפיה:
לקריאה נוספת בנושא ילדים דיגיטליים:
http://portal.macam.ac.il/Search.aspx?keyType=Subject&itemId=1936
כולנו ראינו פעוטות שיודעים לתפעל בקלות מדהימה טאבלטים וסמארטפונים למיניהם כאילו "נולדו איתם ביד" ולא בכדי הם נקראים הילדים הדיגיטליים!
ולראייה...
במציאות של ימינו, למעשה, הילדים מבלים שעות רבות מזמנם מול מסכים (טלוויזיה, מחשב, טאבלט, סמארטפון).
בכתבה שקראתי בעיתון הארץ בשם "ילדים דיגיטאליים בעולם אנאלוגי" מאת תמר רותם (לכתבה המלאה) הועלתה טענה שאני כמורה וכסטודנטית במגמת חינוך ותקשוב במרכז ללימודים אקדמיים, מרגישה צורך לחלוק עליה. בכתבה נטען כי הילדים של היום בעצם מנהלים חיים כפולים; בבית "אצבעותיהם קלות על המקלדת. הם גולשים ושולפים בטבעיות
מידע מגוגל, שוחים באינטרנט כדגים בים, נושמים וחיים פייסבוק" לעומת זאת נטען בכתבה "בבית הספר, המיומנות הדיגיטלית שלהם חסרת שימוש כמעט לחלוטין
ובוודאי אינה זוכה להכרה." עוד נטען, באופן שעורר אצלי אי הסכמה, "אישיותם הדיגיטלית שנהפכה זה כבר לטבע שני יורדת למחתרת
למשך כמה שעות, בזמן שהם נאלצים לאחוז בעיפרון ולכתוב במחברת - מוצגים ארכיאולוגיים
בעולמם צמוד המקלדת - ולהקשיב למורה העומד ומרצה ליד הלוח כמו לא היה מחשב בעולם."
בקורס של הד"ר אתי כוכבי "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" במרכז ללימודים אקדמיים, הועלתה השאלה האם שליטה באוריינות טכנולוגית מספיקה כדי שתלמידנו יכונו "ילדים דיגיטליים"? מהי אחריותנו כמורים בתחום זה? האם עלינו להסתפק בהנחה שהילדים שולטים היטב בהפעלת הטכנולוגיה ואיננו צריכים ללמדם שימוש באמצעים טכנולוגיים בטרם אנחנו משלבים אותם בהוראה?
דיון זה הוביל אותי להבנה כי אסור לנו לסמוך על המיומנות הטכנולוגית, הדיגיטלית אותה רוכשים התלמידים בעצמם, כשאנו משלבים אמצעים טכנולוגיים בהוראה. על מנת להפוך את הילדים ל"ילידים דיגיטאליים" באמת עלינו ללמדם מיומנויות שאין הם יכולים ללמוד בלא הדרכה. עלינו ללמדם כישורים ומיומנויות כגון ניווט יעיל ומושכל באינטרנט, הפעלת חשיבה ביקורתית ויצירתית לגבי תכנים מקוונים. יש ללמדם ולהנחות אותם לגבי הזכויות והחובות שלהם בכל מה שקשור ביצירת תוכן וצריכתו כגון זכויות קניין ויוצרים. חשוב מאוד גם להנחות אותם כיצד לנהל את עצמם באופן בטוח ומושכל באינטרנט מבחינה חברתית: פורומים, בלוגים רשתות חברתיות ועוד.
ביבליוגרפיה:
"ילדים דיגיטאליים בעולם אנאלוגי" - אוחזר בתאריך 13 ביולי 2013 מתוך:
http://www.haaretz.co.il/captain/gadget/1.1373584
http://www.haaretz.co.il/captain/gadget/1.1373584
http://portal.macam.ac.il/Search.aspx?keyType=Subject&itemId=1936
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה