יום שבת, 24 באוגוסט 2013

בין הצלצולים....של הסמארטפונים!

ושוב הגענו לשבוע הזה! כן, הגענו לאותו השבוע שבו צריך להיערך לשנת לימודים חדשה, כאמא וכמורה. וכמידי שנה שוב אני וילדיי יוצאים למסע קניות של ציוד בית סיפרי (גם עבורי): מחברות ממותגות, כלי כתיבה, קלמרים חדשים, ילקוטים ועוד כל מיני אביזרים נלווים (גם כאלו שאני לא בטוחה שיעשה בהם שימוש, אבל הם "מגניבים" אז קונים!)
רק על דבר אחד ילדיי ויתרו -  על יומן! כששאלתי אותם מדוע הם לא בוחרים לעצמם יומן, ענתה לי ביתי שילת (תלמידה בכיתה ט') "לא צריך יש בסמארטפון". וכמובן שזה הזכיר לה ולאחיה ניב (כיתה י"ב) שצריך גם להתחדש בכיסוי חדש ובמגן מסך חדשים לסמארטפון (ואולי נזמין ב ebey). בכל זאת, מדובר בשנת לימודים חדשה! וכמו תלבושת בית ספר וכל  שאר הציוד הנלווה, גם הסמארטפון שלהם חלק מכל "ההילולה" (המאוד יקרה) וצריך לטפח ולשפר הופעתו. רק אחיהם הצעיר (כיתה ב') הסתפק ביומן של "הזבלונים" (ולפי דבריו:"בשנה הבאה גם לי יהיה טלפון").

הסיטואציה הזו הבהירה לי עד כמה ילדיי הם "ילדים דיגיטליים"  והסמארטפון שלהם הוא חלק בלתי נפרד מהווייתם היום יומית גם של זו הקשורה לבית הספר. הם הפנימו רעיון וגישה שרב המורים בישראל עדיין לא אימץ והפנים (וברובו אף מתנגד לו) - השימוש בסמארטפונים לצורכי לימוד והוראה!

הטכנולוגיה החדשה שמציעים הטלפונים הסלולריים משמעותית בחיי הילדים ויש לה מקום מהותי ביותר בחיי הנוער הגדל כיום. הנגישות למקורות מידע, הזמינות התמידית והקישור המתמיד אל הסביבה החברתית הופכים את הטלפונים הניידים להכרח מציאות עבור בני נוער רבים כיום. 

באתר פידר פורסם סקר שנעשה בבריטניה ע"י מפעילת הסלולר T-Mobile בקרב 4000 הורים וילדים מתבגרים בגילאי 11-18 שמצא עד כמה עמוק וחשוב הקשר של אותם צעירים עם מכשירי הסלולר המשוכללים שלהם. על פי ממצאי הסקר ל 90% מאוכלוסיית בני הנוער יש כיום מכשיר סמארטפון, כאשר 74% מהם העידו כי זהו החפץ הכי יקר וחשוב שיש ברשותם. 1 מכל 6 בני נוער העידו כי החרמת המכשיר ע"י הוריהם כעונש בעקבות התנהגות בלתי ראויה מהווה עבורם את העונש הכי קשה ומתסכל. 1 מתוך 10 בני נוער שנשאלו אף התוודו כי רכשו לעצמם מכשיר נוסף בלא ידיעת ההורים כדי לפצות על הזמן בו הם צריכים לחיות בניתוק מהמכשיר שהוחרם. 

לשמחתי הרבה, בבית הספר של ילדיי במזכרת בתיה נעשה שימוש במכשירי הסלולר לצורכי הוראה ולמידה, כפי שפורסם ב ynet בכתבה "כשהמורה מבקש לפתוח סמארטפונים בכיתה". מעדותם של ילדיי אני יכולה לראות עד כמה הם שמחים על כך ומרגישים שמבינים לליבם ומתחשבים בצורכיהם בבית הספר.

לצערי אין כך הדבר בבית הספר בו אני מלמדת. על פי תקנון בית ספרנו חל איסור מוחלט על שימוש בסמארטפונים במסגרת בית הספר. תלמיד הנתפש בזמן שיעור עם טלפון מחוץ לילקוטו, נענש מידית על כך. הטלפון נלקח ממנו ומוחזר רק לידיו של אחד מהוריו, שצריך להגיע לבית הספר במיוחד עבורו.

בדיון שערכנו במסגרת חדר מורים בנושא, חלקן של המורות תיארו את היתרונות הרבים של שימוש בסמארטפונים בשיעורים לצורכי הוראה ולמידה כחלק מפדגוגיה חדשנית וביסוס והקנייה של מיומנויות המאה ה-21. הועלו יתרונות המכשירים הסלולריים כאמצעים המאפשרים זמינות ונגישות למקורות מידע ולאנשים בזמן אמת בשיעור. דובר על קישוריות ושיתופיות בין התלמידים והמורים ע"י פורומים, בלוגים צ'אטים ועוד. וכמובן היתרון החשוב מכל, האפשרות להשתמש "בסביבה הטבעית" של בני הנוער לצורכי למידה. עלינו להכיר בכך כי הסביבה המקוונת ובעיקר סביבת הסמארטפון, הינה הסביבה הטבעית של בני הנוער. אותה הם מכירים הכי טוב ובה הם מרגישים הכי בנח. לכן השימוש בסביבה זו לצורכי חינוך יהיה היעיל ביותר לשם השגת מטרות חינוכיות ופדגוגיות.
לצערי כל זה לא שיכנע את הקולגות שלי המהווים את הרב בצוות ובתוכם מנהלת בית הספר. הטענה הכללית הייתה "זה פתח לצרות" וכי החסרונות עולים על היתרונות. הדיון בעניין הסתכם במשפט "שומר נפשו ירחק"!

לפי דעתי האישית עמדה זו נובעת מפחד מפניי שינוי ועמדות וסטיגמות מוטעות ושליליות שיש לרב המורים לגבי בני נוער והשימוש שהם עושים בסמארטפונים (פער דיגיטלי כבר הזכרנו?!)

כמורה בצוות נכפה עליי לקבל את דעת הרוב, אך אין זה אומר שאפסיק לשכנע ולהראות את הפן החיובי והיתרונות הבולטים והמשמעותיים של השימוש בסמארטפונים. יש בכוונתי לנצל את העיתוי של תחילת שנה ולכלול בתכנית הוראה השנתית שלי במקצוע האנגלית שעליי להגיש לאישורן של מנהלת בית הספר והרכזת הפדגוגית, גם מערכי שיעור הכוללים שימוש בטכנולוגיה המתקדמת אותה מציעים הסמארטפונים. בכוונתי להציע למנהלת ולכל מי שירצה מהצוות להצטרף לאותם שיעורים ולהיווכח בעצמו שאפשר גם אחרת. ואולי מכאן יפתח הפתח לשינוי.. אולי! 

לקריאה ולמחשבה נוספת בנושא, אני ממליצה לקרוא את הרשומה מתוך הבלוג של פרפ' חנן יניב, "על סמארטפונים בכיתה ועל הזדמנויות חינוכיות"  בקישור הבא: http://yhanan.wordpress.com/2013/09/06/%D7%A2%D7%9C-%D7%A1%D7%9E%D7%90%D7%A8%D7%98%D7%A4%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9B%D7%99%D7%AA%D7%94-%D7%95%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%96%D7%93%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%99%D7%A0/


**ולבינתיים הנה מס' יישומים למכשירים סלולריים שבהם משתמשים ילדיי הפרטיים ועשויים להפוך את החיים של תלמידנו לקצת יותר נוחים. אם לא בבית הספר אז לפחות בשעות שלאחר שעות הלימודים:

1. Wolfram Alpha

וולפראם-אלפא הוא מנוע תשובות מתקדם ושימושי שמשמש ככלי חינוכי ולימודי הטוב למגוון שימושים, החל מחישובים של מציאת משוואות בנעלם אחד או יותר ועד לשליפת מידע במגוון תחומים. באייפון, באייפד או באנדרואיד הוא מתפקד כמעין מחשבון כיס לכל דבר, אך החיסרון היחיד הוא שנדרש חיבור לאינטרנט עבור כל פעולה.

2. Quick Periodic Table

טבלת האלמנטים הייתה ונשארה הפריט הכי חשוב בלימודי הכימיה בתיכון, ו-Quick Periodic Table לאייפון היא אפליקציה חינמית שמספקת ע"י לחיצה על כל אלמנט מגוון של פרטים נוספים על מרכיביו, מבנהו, מסתו ועוד - כולל הפניה מהירה לוויקיפדיה.

3.Tanach for all

האפליקציה Tanach for all שימושית מאוד לכל תלמיד שלומד תנ"ך. היא מאפשרת לחפש, לסמן, לקפוץ לפרקים ולפרשות ואפילו להציג תרגום לאנגלית ולקבל פירושים. התנ"ך כולו זמין ללא חיבור לרשת.

4. Scientific Calculator

מחשבון מדעי שימושי במיוחד: ציור פונקציות, תמיכה בחזקות, שורשים וטריגו וכן ברדיאנים ובמעלות. 

5.לתרגם מילים מערבית
מילון עברי-ערבי

בכל מה שקשור להרחבת אוצר המילים וחיפוש מילים חדשות, המילון עברי-ערבי של פרולוג ומורפיקס הוא מצויין. הוא מכיל כחמישים אלף מונחים (כשהגרסה החינמית מכילה כמחצית) ומאפשר לבצע חיפוש ותרגום דו כיווני (כאשר לתרגום מערבית לעברית נדרשת המקלדת המתאימה בסמארטפון שצריך להוסיף ידנית). בנוסף, מתחת לכל מילה מופיע התעתיק שלה עם ניקוד בעברית והכתיב שלה בערבית.

6.Hungry Fish

לתלמידי יסודי שרוצים לתרגל את ציר המספרים וכן תרגילי חיבור וחיסור, האפליקציה Hungry Fish בהחלט מומלצת מתוך ניסיון אישי עם הבן הצעיר שלי. מדובר בדג שעליו מופיע מספר, אליו מגיעים באמצעות הבועות השונות - ורצוי כמה שיותר מהר.

7. ללמוד את אותיות הא"ב
לומדים עברית
"לומדים עברית" היא אפליקציה חביבה שמסייעת בלימוד אותיות הא"ב. אם זה על ידי הכרת האותיות והגייתן ולימוד כל אות בנפרד ואם זה על ידי השלמת מילים. פשוט, חינמי וחינוכי. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה